Nyt arbejde? Få styr på det hele her

Nyt arbejde? Få styr på det hele her

Som ny medarbejder i et firma, er det pludselig en ny og udfordrende hverdag man har fået sig. Man skal til at tilpasse alle de normer og skikke der er på kontoret, man skal have fundet ud af at klare sine arbejdsopgaver glidende og man skal have fundet sig nogle gode kollegaer man kan snakke med.

Det er lidt af en ræs og dagene kommer til at gå lynhurtigt og lige pludselig så sidder man som et velsmurt tandhjul i et større maskineri.

Men noget som både du og chefen ofte glemmer i alt det virvar, det er at der jo selvfølgelig skal være en ansættelseskontrakt der bekræfter alle jeres mundtlige aftaler, ligesom der er noget at falde tilbage på når uenigheder opstår.

Det er noget som man ser at der bliver glemt rigtigt mange steder og derfor er det en god ide at være opmærksom på når du er ny.

Selve kontrakten skal gerne være faldet på plads inden for en måned fra din opstartsdag, men er det blevet senere end det, så går det nok også. Tag en snak med din chef og henvis måske til et sted hvor han kan hente en skabelon – eventuelt ansaettelseskontrakt.dk og bed om at få lavet en der.

Så burde det hele være i orden og du kan i ro og mag koncentrere dig om at glide ind i dagligdagen det nye sted. Det betyder også at du kan være helt rolig, hvis der så skulle opstå nogle problemer og en fagforening ville kunne hjælpe dig meget langt, når sådan en kontrakt er skrevet under.

Det er ingen skam at skulle gå ind til chefen og bede om det, faktisk vil det vise styrke, som er vigtigt når man er ny. Du skal naturligvis stadig huske på at du er ny og at der er noget der hedder takt og tone. At være uhøflig, krævende og brysk i sin tone vil aldrig give et positivt udfald.

Hold tonen venlig, høflig og bestemt. Signaler at du er selvsikker og tør stå ved det du siger. I langt de fleste tilfælde har folk respekt for den slags og du kan i øvrigt bruge det i rigtig mange andre sammenhænge.